11 Sebab Paip Air Untuk Bau Dan Rasa Buruk

11 Sebab paip air untuk bau dan rasa buruk
Jika air paip anda bau dengan buruk bau dan juga rasa dahsyat, mungkin ada beberapa sebab. Berikut adalah sebelas mungkin punca mengapa air minuman anda boleh menjadi tidak sihat.
Klorin
Klorin adalah punca paling biasa di kawasan-kawasan yang diservis dengan kemudahan rawatan awam. Jika anda berada di garisan yang awam, anda mungkin akan mengepam klorin ke dalam rumah anda. Bau adalah serupa dengan peluntur, sering menggambarkan sebagai ‘kolam air’. Rasa adalah sama. Bayangkan jika anda mendapat a mouthful kolam air. Itulah, apa yang ia rasa seperti ini.
Logam
Kebanyakan paip hari dibina daripada beberapa jenis plastik. Rasa yang tidak menyenangkan adalah kadang-kadang hadir apabila paip-paip baru. Paip logam boleh hadir dalam infrastruktur awam atau di rumah. Rasa coppery adalah rungutan biasa didengar, tetapi rasa logam lain mungkin hadir. Deposit besi, sebagai contoh, menyebabkan rasa yang sangat tidak menyenangkan.
Masalah terbesar yang berkaitan dengan paip logam yang lama adalah bahawa mereka akan leach zarah-zarah plumbum ke dalam air. Rasa logam tidak akan diabaikan.
Pencemaran bakteria
Pencemaran bakteria adalah kadang-kadang punca air merasa yang buruk, terutamanya apabila terdapat perubahan mendadak dalam kualiti. Semalam, rasanya besar. Hari ini, rasa benar-benar buruk. Pengalaman itu adalah disebabkan oleh bakteria. Bukan sahaja ia tidak rasa dan bau buruk, bakteria yang menyebabkan penyakit.
Alga
Alga boleh hadir pada sumber, terutamanya jika sumber di atas tanah. Rasa yang berkaitan dengan alga adalah tidak menyenangkan, tetapi tidak sangat tidak sihat. Rasa kadang-kadang diterangkan sebagai pahit atau masam. Alga biasanya tidak menyebabkan bau yang buruk, tetapi mungkin ada bau yang ganjil di bilik mandi, sesuatu seperti bau acuan.
MTBE
MTBE adalah kimia. Pada masa yang sama, ia adalah yang biasa aditif bahan api. Tangki simpanan minyak bawah tanah telah diketahui untuk bocor dan bahan kimia itu telah dijumpai dalam beberapa bekalan air minum. Telaga-telaga peribadi dan lain-lain sumber bawah tanah yang paling mungkin berkesan. Bau MTBE adalah dahsyat. Ia didapati tidak minum apa-apa yang tercemar dengan ia. Ia berbau hampir seperti petrol.
Sebab-sebab lain
-arsenik,
-merkuri,
-sulfur,
-PCBs,
-benzene,
-racun makhluk perosak dan banyak sebatian lain boleh menyebabkan air merasa buruk.
Kadang-kadang, adalah sukar untuk mengenal pasti punca sebenar masalah. Kadang-kadang ia adalah mungkin untuk mengecilkan kemungkinan oleh menyiangi apa yang anda tahu memang tidak.
Orang telah menghabiskan beratus-ratus ringgit pada ujian dan tidak terdapat punca sebenar. Ujian kos yang begitu banyak, kerana ujian yang berbeza yang diperlukan untuk bahan cemar yang berbeza. Yang paling mudah untuk menguji adalah klorin. Anda boleh menggunakan jalur ujian yang dibuat untuk sebuah kolam. Jika anda diservis dengan kemudahan rawatan awam, anda boleh menganggap bahawa klorin atau disinfektan yang lain adalah punca.
Jadi, mereka adalah punca air buruk rasa dan bau. Dalam artikel saya yang seterusnya, anda akan mempelajari apa yang perlu dilakukan tentang masalah dan mungkin mengelakkan ujian mahal.

Kredit : Jerry's Journal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...